Kuha tanya

Szállás

Felújítás miatt átmenetileg nincs szállásunk.

Bővebben itt...      (katt a felíratra)

A mi kecskesajtunk!

KATT A SAJTRA!

Túralehetőség
Túralehetőség : Zebegény

Zebegény

2003.11.05. 12:11

(Sebegin) Fekvése, megközelíthetősége, lakossága, területe: A Duna nagy kanyarulatában, a Börzsöny déli lábánál meghúzódó Zebegény a környék legvonzóbb üdülőtelepülése. A Visegrádi-hegység és a Börzsöny közötti áttörésre készülő folyam itt fordul délnek, s hatalmas kanyarulatával szinte öblöt formál. Megközelíthető a 12-es főútról, a vác-szobi vasútvonalon, vízi úton, valamint a Duna jobb partjáról komppal. Lakossága: 1058 fő, belterülete: 147 ha, külterülete: 880 ha. Története: A község Kálvária-domján talált rézkori veremlakások, tűzhely- és cserépedény-maradványok arról tanúskodnak, hogy régóta lakott telelpülés. A középkori alapítású falut Almásnak nevezték, amely a Baranya megyei Zebegényben (ma Szebény) lévő bencés apátság birtoka volt. A helynév tehát birtoklástörténeti alapon került Baranyából Szob és Nagymaros mellé. A Zebegény név személynévből származik (Zubugun, Zebugun, Zebegneu, Zebegnyő). A települést 1295-ben említik először az oklevelek Zebeguen néven. A török hódoltság alatt a község magyar lakossága kipusztult. A XVIII. századi újratelepüléskor a falu első lakosai szláv erdőmunkások voltak, majd 1735 körül Mainz környékéről németeket telepítettek be, akiknek szorgalmas és szakszerű munkája eredményeképpen híressé vált a község szőlőkultúrája. A XIX. századi filoxérajárvány után áttértek a bogyósgyümölcsök termesztésére. A Pest-Vác vasútvonal Pozsonyig való meghosszabbítása is hozzájárult a település rohamos fejlődéséhez. Különlegesen szép fekvése miatt pedig a XX. század elejétől fogva kedvelt nyaralóhely lett, számos pesti polgár vásárolt itt telket, és nyaranta egyre több művész pihent a domboktól, erdőktől körbezárt kanyargó folyam mellett. Fontos megemlíteni festőművészeink közül Bernáth Aurélt, aki a községben töltötte nyarait, valamint a "Dunakanyar festőjét", Szőnyi Istvánt (1894-1960), aki itt élt és alkotott élete utolsó évtizedeiben. A település a Duna-Ipoly Nemzeti Park területének része. Sportolási lehetőségek: • Zebegényt átkelőjárat köti össze a pilismaróti parttal, ahol a Dunakanyar felső szakaszának legideálisabb strandoló helye van. • A téli sportok kedvelőinek nyújt lehetőséget Zebegény-Újvölgyben a felvonóval működő sípálya. Gyalogtúrák: • A kék+ jelzésű turistaúton Nagymarosra juthatunk. • A zöld jelzésen Malom-völgyön keresztül Törökmezőre tehetünk szép utat. • A sárga + jelzésen a Remete-barlanghoz kirándulhatunk. • A sárga, kék-sárga jelzésen Hegyestetőre érhetünk.

Aktuális

A képek és szövegek folyamatos feltöltés alatt vannak. Ami még lesz: bővülő képtár, rövid leírások, vidám történetek a tanya életéből.

Kis türelmet kérünk mert tehenet és kecskét fejünk, finom sajtot készítünk (amiről fotót is találtok majd).